Zdrowe sposoby na odchudzanie

Decydując się na utratę zbędnych kilogramów, należy zastanowić się nad wagą docelową i czasem odchudzania. Szybka zmiana masy ciała nie jest wskazana, bo może skutkować spowolnieniem metabolizmu lub nawet problemami hormonalnymi. Tylko zdrowy sposób odchudzania gwarantuje osiągnięcie celu i utrzymanie go w długim czasie.

Zmiana diety na stałe

Podstawą zmiany diety powinno być ograniczenie rozmiarów i ilości posiłków. Należy jeść, wtedy kiedy odczuwamy głód. Znaczne ograniczenie tłuszczów nie jest zalecane, bo może powodować wzmożony apetyt i zmęczenie. Wraz z biegiem czasu utrzymanie takiej diety jest coraz trudniejsze i w takiej sytuacji wiele osób przestaje się odchudzać. Najlepszym rozwiązaniem jest racjonalne żywienie.

Należy spożywać większą ilość naturalnego tłuszczu zawartego w takich produktach jak masło, śmietana, jajka, mięso, ryby czy oliwa z oliwek. Trzeba jeść porcje w takich rozmiarach, aby zaspokoić głód, ale nie przejadać się. Jest to szczególnie ważne na początku procesu odchudzania. Jeśli zastosujemy dietę niskowęglowodanową, obniżony zostaje poziom hormonu wpływającego na metabolizm białek i tłuszczów. Dzięki temu zwiększamy szansę na utratę zbędnych kilogramów.

Wspomaganie odchudzania

Schudnąć można po zastosowaniu każdego rodzaju diety — trzeba po prostu przyjmować mniej kalorii. Proces ten warto zacząć od unikania cukru, chleba, makaronu i ziemniaków. Jednak w takiej sytuacji będziemy często odczuwać głód, a to prosta droga do poddania się i powrotu do starego sposobu żywienia. Dlatego dietę warto wzbogacić o składniki, które będą ułatwiać i wspomagać redukcję masy ciała. Wśród nich należy wymienić ekstrakt z zielonej herbaty czy gorzkiej pomarańczy.

W zielonej herbacie znajdują się silne przeciwutleniacze, dzięki którym spalanie tkanki tłuszczowej może przebiegać szybciej. Dodatkowo herbata jest dość gorzka i nie przywołuje na myśl słodkich przekąsek. Pozwala lepiej skupić się na wykonywanych czynnościach. Pomarańcza podnosi natomiast ciepłotę naszego ciała, co zwiększa ilość energii wydzielanej z organizmu.

Substancje słodzące

Zmniejszenie spożycia kalorii można osiągnąć także, w łatwy sposób, zastępując cukier innymi substancjami słodzącymi. Zwykle nie mają one żadnych kalorii lub bardzo niewielką ilość. Mimo to trzeba uważać, bo słodziki mogą podtrzymywać apetyt na słodycze. Podobnie dobrym rozwiązaniem jest zastąpienie często spożywanych napojów na niegazowaną wodę, która nie zawiera słodzików. Dzięki temu uzyskamy znaczne zmniejszenie codziennie przyjmowanych kalorii, a dodatkowo woda mineralna pozytywnie wpływa na krążenie.

Warzywa i owoce

Aby wspomagać proces odchudzania, należy zwiększyć spożycie warzyw i owoców. Warzywa są niskokaloryczne, za to bogate w błonnik, dlatego można je jeść w dużej ilości bez obaw. W przypadku owoców należy uważać i wybierać takie, które zawierają dużo wody i mało kalorii. Przykładem są arbuzy, jabłka i banany. Wspomagają florę bakteryjną jelit, co powoduje, że warto dołączyć je do codziennej diety. Natomiast zielone warzywa liściaste zawierają witaminy i minerały, dzięki czemu możemy zmniejszyć ryzyko występowania niedoborów wielu składników odżywczych.

Nawodnienie organizmu

Powinniśmy odpowiednio nawadniać nasze ciało. Według dietetyków należy pić do dwóch litrów wody dziennie. Niedobór płynów spowalnia proces odchudzania. Zamiast tradycyjnej kawy, najlepiej zacząć dzień wodą mineralną z plasterkiem cytryny lub ogórka. Przyspieszymy w ten sposób metabolizm, a także dotlenimy i oczyścimy organizm.

Stres i zdrowy sen

W utracie masy ciała przeszkadza nadmierny stres oraz nieodpowiednia ilość snu. Może to prowadzić do zwiększenia uczucia głodu. Dlatego należy zastanowić się nad sposobami zmniejszenia stresu lub lepszego radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach. W wielu przypadkach może to wymagać istotnych zmian w naszym życiu, ale bardzo szybko wpłynie na przyzwyczajenia, a co za tym idzie — naszą wagę.

Aktywność fizyczna

Nie można również zapominać o regularnym wysiłku fizycznym. W okresie chudnięcia warto zwiększyć ilość wykonywanych ćwiczeń. W połączeniu z mniejszą ilością spożywanych kalorii uzyskamy deficyt energetyczny, a więc utratę wagi. Aktywność fizyczna wpływa też pozytywnie na inne aspekty zdrowia, między innymi może zmniejszać ciśnienie krwi, ból stawów, a także objawy depresji i zaburzeń lękowych. Znane powiedzenie: sport to zdrowie, nabiera w tym kontekście zupełnie nowego znaczenia.

Jeśli marzymy o pięknej sylwetce, należy zadbać o zmianę nawyków żywieniowych. Pozbycie się nadwagi nie powinno być chwilową zachcianką, lecz świadomą decyzją. Trzeba pamiętać, że wpłynie to na całe nasze życia i może wymagać długich miesięcy ciężkiej pracy. Pozwoli jednak na osiągnięcie nie tylko wymarzonego wyglądu, ale także lepszego stanu zdrowia.

Źródła:
https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7912/119.pdf?sequence=1
https://neuroedu.pl/content/download/10499/162403/file/neuroedu%202016%20Nutricia.pdfhttps://bmi22.pl/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *